Viihtyminen ja viihdyttäminen sallittu

Kuva: Kai Schreiber/Flickr (CC BY-SA 2.0)
Kuva: Kai Schreiber/Flickr (CC BY-SA 2.0)

Janne Oivion juttu Urheilusanomien numerossa 19/2015 kertoi, kuinka koripallojoukkue Dallas Mavericksin omistaja Mark Cuban on onnistunut täyttämään katsomot uudenlaisella ajattelulla: ”Emme myy koripalloa. Koripallo ei ole tuotteemme. Myymme hauskanpitoa.”

Mark Cuban pääsi tölväisemään jutussa myös himoharrastajien suuntaan: ”Hardcore-kannattajat eivät (yksinään) täytä halleja.” Pallo pomppii ja korisukka heiluu niin kuin ennenkin, mutta asiat ja asenne ympärillä ovat vaihtuneet: Tärkeintä on se, että ihmisillä on hauskaa.

Jos tällainen ajattelumalli on aiheuttanut pientä yskimistä Jenkeissä, niin sitä se tekee Suomessa vielä varmemmin. Täällä kun suhtaudutaan omiin juttuihin melkoisella vakavuudella ja tuotteen puhtautta varjellaan – myös urheilutoimialan ulkopuolella, vaikkapa taidemuseoissa ja teattereissa. Kerettiläiset ja tyhjän naurajat pysykööt loitolla!

Mutta se, joka kestää Mark Cubanin tavoin hardcore-fanien paheksunnan ja ymmärtää elämystaloutta, saa muita paremmat menestymisen mahdollisuudet. Ja voi tarjota samalla monille ikimuistoisia kokemuksia.

On tietysti asia erikseen, jos missiona on pienen erikoisyleisön palveleminen ja rahoituspohja ei ole kävijämassoista riippuvainen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *